Congee

Vanuit de Chinese Geneeswijze gezien wordt een warm ontbijt als gezond beschouwd. Het lichaam moet na de nacht weer opwarmen en in actie komen. Tussen 6 en 9 uur zijn de dikke darm en de maag het meest actief. Het is dus ook logisch dat het ontbijt de grootste maaltijd van de dag is. In China start men dan ook meestal de dag met een Congee. Zij noemen het van origine Hsi-Fan oftewel rijstwater. Men kent verschillende congee. Zoet, hartig, met bouillon, rijst of andere granen en verschillende groenten, vlees en kruiden.
Omdat congee ook medicinaal wordt ingezet, kan dit per persoon samengesteld worden. Het voordeel van congee is dat het heel voedzaam is en doordat het langzaam verwerkt wordt kun je er langer de dag mee door zonder dat je suikerspiegel de diepte in duikt. Door het bereidingsproces is het licht verteerbaar en het is makkelijk aan te passen aan je gezondheid en het seizoen.

Congee bestaat meestal uit 1 deel rijst en 10 delen water die je in een keramische pot of slow cooker gedurende enkele uren laat sudderen.

Of een snelle versie. 1 nacht weken, 40 minuten koken. Dit maakt de Congee licht verteerbaar en voedzaam.

Of als basis met andere ingrediënten zoals:

Sesamzaadjes – bevochtigen de darmen en behandelt artritis
Adukibonen – verwijdert vocht en reduceert zwelling
Venkel – tegen winderigheid en verwijdert stolling tijdens de menstruatie
Selderij – kalmeert de lever en behandelt hoge bloeddruk
Spinazie – kalmeert en verlicht oprispingen
Kastanje – versterkt de nieren, onderrug en knieën
Nier – versterkt de nieren en helpt bij lage rugpijn en seksuele problemen
Look – verwarmt het lichaam en gaat diarree tegen
Lever – voedt het bloed en behandelt lever deficiëntie
Pijnboompitten – bouwt het yin van het hart en de longen
Taugé – koelt zomerse hitte en vermindert koorts
Radijs – koelt warmte van het spijsverteringsstelsel

We kennen verschillende congee:
Zoete neutrale congee met banaan
Hartige congee met lente ui en ei
Lente congee
Zomer congee
Herfst congee
Winter congee