Covid en mijn pleidooi voor betere informatie over gezonde voeding.

In het AD van 12 oktober 2021 las ik een interessante kop: ‘Bijna alle patiënten die in het ziekenhuis uiteindelijk zwaar ziek zouden worden of zelfs zouden overlijden, bleken bij hun opname een ernstig tekort aan selenium en zink te hebben’

Dit bleek uit een recent Belgisch onderzoek. Eerder werd volgens het AD ‘in Duitsland een soortgelijke studie gepubliceerd. Ook daar bleek dat het gehalte van selenium en zink in het bloed bij Covid-patiënten opvallend sterk samenhing met hoe groot hun overlevingskansen waren. In China ontdekte men al dat regio’s waar mensen voldoende selenium in het bloed hebben, veel minder Covid-overlijdens tellen”.

Dit bevestigt toch weer mijn overtuiging dat goede voeding bepaalt hoe gezond je bent en daarmee hoe goed je immuniteit is. In de Chinese Geneeskunde werd reeds in de oudheid eerst naar de voeding gekeken voordat men kruiden voorschreef of met acupunctuur of TuiNa therapie begon. Hoe anders is het in de westerse wereld. Gefocust op de manifestatie van het probleem en niet op de onderliggende oorzaak werd in eerste instantie naar een vaccin gezocht en niet minstens gelijktijdig ingezet op maatregelen die betere voeding gewoontes bevorderen. Eigenlijk mis ik die nog steeds in het wereldwijde overheidsbeleid. Wellicht onder druk van de gigantisch machtige lobby van de Farmaceutische- en voedingsindustrie.

We zoomen even (Westers) in op de mineralen genoemd in het onderzoek. Zink is betrokken bij opbouw DNA en eiwitten, goede werking van het immuunsysteem, aanmaak Vitamine A en speelt een rol bij insuline aanmaak en reuk en smaak (hee bingo?). Vitamine A helpt bij de vertering van eiwitten en Vitamine D assisteert het lichaam bij de opname van Vitamine A. Dat verklaart ook het eerder gemelde tekort aan Vitamine D. Vlees, vis, zuivel zoals roomboter en eieren zijn goede leveranciers van Vitamine A.
Zink zit o.a. in volkoren graan en rijst, peulvruchten, cacao, rundvlees, vis, pecannoten en pompoenpitten. Alcohol en verschillende medicijnen hebben een negatieve invloed op zink opname in het lichaam.

Selenium helpt het lichaam ontgiften en beschermt rode bloedlichaampjes (belangrijk bij zuurstofopname) en cellen tegen beschadiging en helpt bij de werking van de schildklier. Selenium vind je o.a. terug in volkoren graan, vlees, vis, zuivel, noten en knoflook.

Zoals je ziet zijn er verschillende vitamines en mineralen die onderling afhankelijk zijn ten aanzien van de opneembaarheid. Dit is ook de reden dat het niet handig is om iedereen aan de Vitamine D tabletten te laten gaan. Ik ben niet helemaal anti supplementen maar, het lichaam verteert vitamines en mineralen nu eenmaal beter vanuit de voeding dan uit supplementen. Ik heb het liever over nutricijnen. Natuurlijke voeding bevat ook de juiste onderlinge verhoudingen van vitamines, mineralen en spoorelementen. Dus een algemeen advies van mij zou zijn: eet voldoende, volkoren en on-geraffineerde voeding zoals granen, groenten en fruit. Eet rundvlees en vette vis, peulvruchten, noten en zaden. Zorg ervoor dat je iedere week voldoende hiervan binnen krijgt. Maar daarnaast is het ook belangrijk om voldoende te bewegen en te slapen en angst en stress zo veel mogelijk te vermijden. Mediteren zou hierbij kunnen helpen.

Volgens de Chinese geneeskunde heeft emotie direct invloed op de spijsvertering en dus de gezondheid. Westers gezien is het zo dat bij stress veel bouwstoffen voor hormoonaanmaak worden opgesoupeerd door stress hormonen. De andere hormonen die nodig zijn voor onder andere spijsvertering en slapen worden steeds minder aangemaakt. Minder angst en stress is dus beter voor je gezondheid. Daar zou de overheid en de media in haar berichtgeving wat mij betreft wat meer rekening mee kunnen houden. Meer advies over gezonde voeding? Bezoek mijn website (zonder cookies).