Verkoelend voedsel

Verkoelende voedingsmiddelen zijn Yin van aard. Ze hebben een vertragende werking. Deze hebben de neiging de energie naar binnen en beneden te brengen en de bovenste en buitenste delen van het lichaam als eerste te verkoelen.

Voedsel dat op vochtige plaatsen groeit heeft vaak een verkoelende werking. Snelgroeiend voedsel en voedsel dat veel water bevat is vaak koeler van aard. Hier vallen onder: taugé, waterkastanjes, zwarte Chinese paddenstoelen, sla, komkommer, courgettes, lotuswortel, yam, lima- mung- en soya bonen en zeewier.

Verkoelende vruchten zijn o.a. kokosnoten, meloen, mandarijnen, peren en watermeloen.

Van wilde rijst en boekweit wordt gezegd dat ze verkoelen werken.

Verfrissend zomervoedsel
Verfrissende voedingsmiddelen die je in het zomerseizoen wel goed kunt eten zijn bijvoorbeeld asperges, andijvie, Chinese kool, radijsjes, verschillende sla soorten, spinazie. Maar ook kiemen zoals alfalfa en tuinkers zijn in de zomer voor handen. Maar denk ook aan tomaten, paprika, aubergines en courgette. Denk eraan deze vallen onder nachtschades en behoren niet in de koelkast maar bewaar je liefst daarbuiten. Zorg ervoor dat je van deze nachtschades niet te veel eet. 2 keer per week is voldoende want deze verminderen de opname van mineralen.
Gedurende de warme dagen kun je ook verkoelende dranken nemen zoals koude soepen, munt thee of water met een schijfje citroen met of blaadjes munt. Kook in de zomer licht met weinig zout en korte kooktijden. En wat dacht je van zomerse koude soepen. Eet ook fruit uit dit seizoen. Seizoen groenten en fruit zijn niet alleen goedkoper maar als je dan ook nog groenten en fruit uit je eigen omgeving eet, zal dit nog beter zijn voor je gezondheid.

 

* Over de termische eigenschap van sommige voedingsmiddelen lopen de meningen weleens uiteen. Ik ben hierbij uitgegaan van wat Daverick Leggett stelt in zijn boek Helping ourselves.